کمپین بازاریابی موفق مانند شعار معروف نایک “فقط انجامش بده” است اما این یک کمپین بازاریابی مناسب یک کسب و کار کوچک نیست. بسیاری از کسب و کارهای کوچک یک تبلیغ را در وب سایت  و بعدی را در صفحه اینستاگرام خود قرار می‌دهند. متاسفانه، این رویکرد مانند ماهیگیری در زمین‌های خشک است – شما می‌توانید به اندازه دلخواه خود قلاب ماهیگیری بیندازید، اما به دلیل اینکه در هیچ جایی حوضچه وجود ندارد، ماهی صید نخواهید کرد.

 

کمپین بازاریابی

گام‌های ایجاد یک کمپین بازاریابی موفق

یک طرح بازاریابی سودآور نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. در اینجا نه گام برای ایجاد یک کمپین بازاریابی موفق بررسی می‌شود.

1-بدانید که چگونه کمپین شما مناسب کسب و کارتان می‌شود.

در حالت ایده آل، قبل از برنامه ریزی شروع یک کمپین ، شما پنل پيامکي باید یک برنامه برای آن داشته باشید. این طرح اهداف و استراتژی‌های کلی بازاریابی را برای دستیابی به بازار هدف نسبت به محصولات و خدمات خود بیان می‌کند. از طرف دیگر، یک کمپین فقط یک قطعه کوچک از برنامه بازاریابی شما است – یک اقدام بازاریابی که برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی شده است. هنگامی که فهمیدید کمپین شما متناسب با برنامه کلی بازاریابی تان است، می‌توانید بازار هدف خود را شناسایی و آن را شروع کنید.

2-هدف و پارامترهای کمپین خود را تنظیم کنید.

می‌خواهید پس از پایان کمپین خود به چه چیزی برسید؟ هدف کمپین باید تا حد امکان مشخص باشد. به عنوان مثال ، “فروش بیشتر” یک هدف بسیار گسترده است. یک هدف با یک اندازه خاص لازم است – مقدار مشخصی از فروش برای یک محصول یا خدمات خاص در مدت زمان مشخص. وقتی پارامترهای کمپین بازاریابی شما مشخص شد، می‌توانید اثربخشی کمپین را در صورت انجام آن اندازه گیری کنید.

3-تعیین کنید که چگونه میزان موفقیت آن را اندازه می‌گیرید.

از چه معیارهایی استفاده می‌کنید؟ در صورتی که کمپین شما موفقیت آمیز باشد، اعداد به شما خواهند گفت. اگر اینطور نباشد، معیارها به شما امکان می‌دهند ارزیابی کنید که ادامه کار با کمپین هزینه ای دارد یا خیر. Google Analytics یکی از ابزارها و معیارهای اندازه گیری کمپین‌های بازاریابی است.

کمپین بازاریابی

4-بودجه کمپین بازاریابی خود را تنظیم کنید.

یکی از کمپین‌های بازاریابی که می‌توانید قبل از شروع، بودجه آن را مشخص کنید، کمپین از طریق سامانه پیامکی است. هرچند ارسال پیامک تبلیغاتی یکی از بهترین، ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین انواع بازاریابی است اما به هر حال برای خرید پنل اس ام اس هم باید هزینه‌ای کنار بگذارید. هزینه‌ای که برای شروع کمپین‌های بازاریابی خود در نظر می‌گیرید، بر استراتژی‌های بازاریابی انتخاب شده تاثیر زیادی خواهد داشت. هنگام تنظیم بودجه خود واقع بین باشید.

5-کانال‌های ارتباطی خود را انتخاب کنید.

از چه کانال‌های ارتباطی می‌خواهید استفاده کنید؟پست الکترونیک؟ ایمیل مستقیم؟ پیام کوتاه؟ اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی؟برخی از کانال‌های ارتباطی با بازار هدف شما مناسب تر خواهند بود. اگر مخاطبین هدف شما به طور مرتب به رادیو گوش نمی‌دهد، تبلیغات رادیویی انجام ندهید. در نظر بگیرید که مخاطبان زمان خود را بیشتر در کجا سپری می‌کنند. کمپین از طریق سامانه پیامکی به این دلیل که ارزان قیمت بوده و بیشتر افراد از گوشی هوشمند برای مدت زمان زیادی از سال استفاده می‌کنند، بسیار موثر است.

6-یک جدول زمانی و برنامه عملی ایجاد کنید.

کمپین شما دقیقا در چه فصل و زمانی از سال قرار است، استارت بخورد. مثلا اگر قرار است یک کمپین بازاریابی در مورد بستنی و نوشیدنی‌های سرد، راه اندازی کنید، آن را نباید در فصل زمستان اجرا کنید.

کمپین بازاریابی

7-کمپین  را اجرا کنید.

پس از آماده کردن کمپین بازاریابی خود و مشخص کردن زمان شروع آن، در کانال‌های ارتباطی مشخص شده آن را اجرا کنید. اگر قرار است آن را در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی اجرا کنید، به دنبال کسی باشید که چهره کمپین بازاریابی آنلاین شما باشد. طبق برنامه زمانی خود عمل کنید و پلن‌ها و هزینه‌های دیگری را پیش بینی کنید تا در مواقع بحرانی دچار چالش و توقف در اجرای کمپین بازاریابی خود نشوید.

8-نتایج را اندازه بگیرید.


وقتی کمپین به پایان رسید، زمان آن رسیده که موفقیت آن را اندازه گیری کنید. با کمک ابزارهای خاصی می‌توانید هرکدام از انواع کمپین‌های بازاریابی را اندازه گیری کنید. مثلا اگر کمپین بازاریابی از طریق سامانه پیام کوتاه راه اندازی کرده‌اید، در خود پنل اس ام اس ابزارهای اندازه گیری نتایج وجود دارد.

9-برای کمپین  بعدی برنامه ریزی کنید.

چرا اندازه گیری اینقدر مهم هستند؟ پس از اطلاع از نتایج، می‌توانید استراتژی‌های خود را بهبود بخشید. اگر داده‌ها نشان می‌دهند که تنها 2٪ از افزایش فروش محصولات از طریق کمپین‌های بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی حاصل شده است، ممکن است تصمیم بگیرید سال آینده آنها را از کمپین خود حذف کنید. برخی ممکن است استدلال کنند که اجرای هرگونه کمپین بهتر از هیچ است. برای کسب نتایج و بازخورد مثبت برنامه ریزی و استفاده از معیارها بهترین استراتژی است.

منبع: thebalancesmb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
گفتگو
شروع گفتگو